Pinkstergroet

De fotografe zag haar vliegen: de duif van de Geest. Zij werd die keer gesignaleerd bij de kerk in Giethoorn, maar zoals u uit ervaring weet, zij komt

ook in Steenwijk 😊  … en verder vliegt zij de hele wereld rond. Zij laat zich liever niet vastleggen, laat staan in een hokje of een doosje doen. Liever doet Zij onzichtbaar haar werk en het verhaal gaat dat het helpt wanneer we zelf de deuren open doen, die van de kerk, maar ook de deuren van ons huis en van ons hart.  Zij, de duif  is ook  in het nieuwe liedboek terechtgekomen als Lied 701. Dit lied grijpt terug op  de Keltisch-christelijke traditie. Het is, zogezegd, de logica van de heilige familie: van een vader, een zoon en een moeder. Ook in het Hebreeuws zijn de woorden voor Geest (Roeach en Sjechina ) vrouwelijk.  Ik heb dat altijd mooi, troostrijk en sterk gevonden:

Ds. Gerke van Hiele