Meditatie februari 2022

Zomaar een kerk ergens in Duitsland.

In onze vakanties hebben mijn vrouw en ik de gewoonte om aan kerkdeuren te trekken. Liefst in een of ander buitenland. Als die deur dan mee geeft blijkt het vaak een RK kerk te zijn. Soms hangt de sleutel aan de deurpost.

In Duitsland kwamen we in een leuk stadje waar we wat rondzwierven. En ja hoor, een kerk. De deur stond uitnodigend open. Natuurlijk gingen we naar binnen. In een kerk is altijd wat te zien. Ook in deze kerk.

In de hal stond een grote banner met daarop de volgende tekst:

Wij heten hier iedereen bijzonder welkom die alleen staan, die getrouwd zijn, gescheiden zijn, weduwe of weduwnaar, homo, lesbisch of transgender, verward, gruwelijk rijk, welvarend of straatarm zijn.

Een speciaal welkom is er voor jammerende baby’s en opgewonden peuters.

Je bent even welkom als je kunt zingen als Pavarotti, of dat je stilletjes bij jezelf gromt. Je bent hier welkom als je zojuist op het internet surfde, net wakker bent, of zo uit de gevangenis komt. Het maakt voor ons niet uit of je “christelijker” bent dan een aartsbisschop, of dat je jarenlang al niet eens meer met kerst naar de kerk bent geweest.

Speciaal welkom heten wij aan hen die ouder zijn dan 60 jaar en nog steeds onvolwassen zijn, en teenagers, die veel te snel volwassen zijn geworden. We verwelkomen de fitte moeders en voetballende vaders, hongerlijdende artiesten, boom-knuffelaars,  vegetariërs en eters van fast-food. We verwelkomen degenen die die vrijwel weer clean zijn  en zij die nog  verslaafd zijn. Je bent welkom als je problemen hebt, in de put zit of een hekel hebt aan “georganiseerde religie”.

Wij heten degenen welkom, die denken dat de aarde plat is, te hard werken, of juist niet werken, niet kunnen spellen, of hier bent omdat je oma op bezoek is en met je naar de kerk wilde.

We heten je welkom als je onder de tattoos zit of piercings hebt, het maakt niet uit of je ze allebei hebt of geen. We heten je bijzonder welkom als je juist nu een gebed kunt gebruiken, en degenen voor wie religie niet meer zo nodig hoeft. En wie verdwaald is in het stadscentrum en hier per ongeluk opdook is hartelijk welkom.

Wij verwelkomen pelgrims, toeristen, zoekenden, twijfelaars ………. en jou!

Hoe vaak hebben wij niet de neiging om medemensen weg te zetten als “vreemd”, niet “ons soort mensen”? Deze tekst wijst je er nadrukkelijk op dat alle mensen in al hun verscheidenheid welkom zijn. Welkom in de kerk, welkom voor Gods aangezicht.

Hoe welkom zijn ze bij ons?

Denk eens even na over deze simpele vraag. En formuleer dan voor jezelf een antwoord.

Ik wens u allen een fijn en goed nieuw jaar toe.

Arie van Andel.